Chauffeurstekort? Zo houd je chauffeurs tevreden.
Lees wat jouw collega chauffeurs belangrijk vinden in hun baan en in de relatie met hun werkgever
Als we de dreigende berichten uit de media mogen geloven zijn er geen chauffeurs meer te vinden in Nederland. Dit chauffeurstekort zet transportbedrijven voor de uitdaging jou en je collega truckers meer dan tevreden te houden. Daarom leek het ons bij Truckwash1 een goed idee om nou eens te vragen aan onze klanten welke extra inspanning van hun werkgever ze nou het meest waarderen.
Ook chauffeurs houden van een goede voorbereiding
Nu de concurrentie loert op chauffeurs die willen switchen van werkgever is het zaak iedereen tevreden te houden, want ook jij wil toch niets liever dan lekker zorgeloos in je truck rondrijden en er volledig op kunnen vertrouwen dat jouw zaakjes goed geregeld zijn?
In de ogen van jouw collega truckers betekent dit:
● Duidelijk informatie over het dienstrooster
● Goed voorbereide routes
● Heldere afspraken over het laden en lossen
● Geen onduidelijkheden over cabines of trailers
Het is al helemaal fijn als deze informatie dan ook nog gemakkelijk beschikbaar is. Dit kan natuurlijk via email, sms of Whatsapp. Maar met moderne planningssystemen, die ook de informatiebehoefte van jou als chauffeur geïmplementeerd hebben, maken werkgevers helemaal een goede beurt volgens je collega’s.
Conclusie:
Als chauffeur houd je van een goede voorbereiding, voldoende informatie en dat je tijdig op de hoogte wordt gehouden van eventuele wijzigingen. Eigenlijk heel logisch, toch?
Chauffeurs raken gefrustreerd door niet haalbare planning
Niets is zo vervelend als stress. Dan kun je nog wel zo relaxt zitten in je prachtige cabine, maar als er iemand in je nek zit te hijgen, is de lol er zo af. Het aantal stops, onverwachte verkeersdrukte in combinatie met slechte afspraken aangaande laden en lossen zijn hier veelal de grote boosdoener.
Door de planning reëel te houden, ben niet alleen jij als chauffeur blij, maar heb je ook meer kans om met open armen ontvangen te worden op je volgende adres. Jouw klanten houden ook niet van teleurstellingen in de vorm van vertragingen. Logisch ook, want dit gooit namelijk ook hun planning weer in de war. En of het allemaal al niet frustrerend genoeg is, zorgt een niet haalbare planning er ook nog voor dat jij onterecht gezien wordt als een trage chauffeur en daarmee de grote boosdoener.
Conclusie: Hard werken is leuk, maar als chauffeur houd je er wel van als het allemaal acceptabel blijft. Gestrest van de ene teleurgestelde naar de andere kwade klant rijden vindt niemand leuk. En terecht.
Maak gebruik van de gigantische kennis en ervaring van chauffeur
Niemand heeft meer ervaring over hoe het er op de weg en bij de klanten aan toe gaat dan jij als chauffeur. De tip is dus; Werkgever, maak gebruik van al deze aanwezige kennis. Is de voorgestelde planning wel haalbaar? Zijn er afsluitingen? Zijn er wellicht bijzondere situaties bij bepaalde klanten? Dit is super waardevolle informatie voor de planning waar het bedrijf eenvoudig de vruchten van kan plukken.
Deze vorm van betrokkenheid in combinatie met een open communicatie zorgt voor waardering en tevreden chauffeurs.
Conclusie: Waardering is belangrijk. Als chauffeur ben je betrokken en zelf trots op het bedrijf waarvoor je werkt. Je hebt ideeën en plannen die het voor iedereen wellicht beter maken. En natuurlijk wil je dat iemand hier zo nu en dan eens naar luistert.
Chauffeurstekort oplossen?
Natuurlijk kunnen we het chauffeurstekort in dit artikel niet oplossen, maar wat we misschien wel kunnen bereiken is dat het gat tussen de chauffeurs op de weg en de mensen op kantoor wellicht wat gedicht wordt. Iets wat ons bij Truckwash1 volgens niet eens zo lastig is om te realiseren.