De tijd dat je ongestoord lekker zorgeloos rond kon rijden door Nederland ligt inmiddels ver achter ons. In Nederland hebben we namelijk gedaan waar we erg goed in zijn: voor alles wat je maar kunt bedenken een regeltje of een wet verzinnen. In sommige gevallen zinvol, in andere gevallen een stuk minder. In deze blog gaan we 3 regels bespreken die, laten we eerlijk zijn, de wegen voor ons allemaal wel een heel stuk veiliger gemaakt hebben. Nieuwsgierig of jij goed op de hoogte bent? Lees dan gewoon even verder.
Rijbewijs voor vrachtwagenchauffeurs
In Nederland hebben alle vrachtwagenchauffeurs een rijbewijs C en de code vakbekwaamheid nodig. Dit bewijst dat jij de skills hebt om voertuigen van 3500kg of meer te besturen. Maar als jij nog wat ambitieuzer bent, ga je het met C niet redden. Rijbewijs E is dan wat je nodig hebt. Heb je namelijk die stempel in je rijbewijs staan dan mag je ook nog eens een oplegger achter je cabine hangen. Het keiharde bewijs dat jij zo’n man of vrouw bent die in z’n achteruit, zelfs de grootste combinaties, door de allersmalste straatjes gemanoeuvreerd krijgt. #respect
Rijtijdenwet voor truckers
De Rijtijdenwet bepaalt bijvoorbeeld dat jij als vrachtwagenchauffeur:
- gedurende twee opeenvolgende weken niet meer dan 90 uur mag rijden;
- je wekelijks niet meer dan 56 uur mag rijden;
- na 4,5 uur rijden je minstens 45 minuten moet stilstaan;
- je per dag doorgaans niet meer dan 9 uur mag rijden;
- en op welke dag en tijd je dit dan doet, dat mag je dan wel weer helemaal zelf weten.
Echter is de Rijtijdenwet meer. Wil jij nou wel eens weten hoe het nu allemaal eigenlijk in elkaar zit? Op deze link van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lees je hoe ze het in Den Haag nou allemaal precies bedacht hebben.
Digitale tachograaf
Jouw blauwe of bruine ogen zijn niet voldoende om te bewijzen dat jij je keurig aan de Rijtijdenwet houdt. En gelukkig maar. Sinds 2006 is de digitale tachograaf hiervoor in het leven geroepen. Via een sensor op de versnellingsbak wordt zo bijvoorbeeld je snelheid, afstand, rust- en rijtijd geregistreerd. Met de 4 pasjes die bij elke digitale tachograaf zitten kan er op elk moment benodigde data voor de chauffeur, het bedrijf, de monteur of de overheid uitgelezen worden.
Gelukkig hoef je je hier niet druk om te maken. Het enige dat je wel moet doen is je houden aan de Rijtijdenwet en dan komt alles goed. Een geruststellende gedachte, toch?
Oke aan de slag!
En aan de slag betekent dit keer niet echt met iets in de weer gaan. Denk jij eens na over de wet en regelgeving voor ons als truckers. Voeg ze hieronder toe als reactie. Zo houden we elkaar scherp en op de hoogte!